Patronaat lanceert nieuwe website met hoofdrol voor jou, de bezoeker!

27 Oktober 21
Het team van poppodium Patronaat in Haarlem lanceert vol trots de splinternieuwe website, in samenwerking met het Haarlemse internetbureau Endeavour en graphic designer SLEM.

Feest, want Patronaat heeft een nieuwe website! De grootste verandering is de wisseling van ticketloket naar online platform waar de bezoeker een goed beeld krijgt van waar Patronaat als organisatie voor staat. Een blik achter de schermen, een kijkje in de organisatie, concerten herbeleven en verdwalen in de tijdmachine: de nieuwe site biedt bezoekers de kans om eindeloos te dwalen in de toekomst, het heden én het verleden van Patronaat.

In december 2020 vonden de eerste gesprekken plaats tussen de partijen. Dat er een nieuwe website nodig was voor Patronaat was duidelijk: in dertien jaar had de website slechts enkele opfrisbeurten gehad. “We hebben te lang vast gehouden aan het vorige ontwerp,” vertelt Hoofd Programma & Marketing Lisa de Jongh. “Maar verandering is altijd lastig. Echter wisten we ook door de pandemie dat verandering soms juist heel erg goed kan zijn. We zagen onze programmering in de loop van 2020 langzaam uit de agenda stromen; het website-project was dan ook een zeer welkome afleiding in die onzekere tijd. Het bracht ons houvast en we konden er met volle focus voor gaan.” De intensieve samenwerking zorgde voor een proces waarin alle partijen van elkaars wensen konden leren en elkaar nieuwe inzichten gaven. “We hebben alle meetings online gedaan, van de voorstelrondjes tot de afronding en livegang van de site. Een absurd gegeven, als je zo lang wekelijks met elkaar samenwerkt en zo afhankelijk bent van elkaars wensen. Maar het went ook weer snel en ik denk dat we soms ook wel de humor van de situatie inzagen,” vult de Jongh aan.

Van simpele ticketshop naar etalage

De grootste veranderingen op de site zijn op te splitsen in twee grote pijlers. De eerste is de voorkant: van een vrij simpele, straight-forward ticketshop met programma, is de homepage veranderd in een etalage waar de missie, visie en normen en waarden van Patronaat samenkomen. De organisatie van Patronaat is veel meer dan alleen een zaal waar evenementen plaatsvinden; het draagt bij aan duurzaamheid, diversiteit, educatie, talentontwikkeling, sociaal maatschappelijke thema’s en meer. Ook is er een bijzondere geschiedenis waar Patronaat trots op is; dit komt terug in de uitgebreide geschiedenisverhalen op de site, de tijdmachine waarin je eindeloos kan terugkijken naar alle concerten die er ooit hebben plaats gevonden, en kan je foto’s van recente optredens of feestjes terug kijken. Ten tweede de achterkant: Patronaat zocht samen met Endeavour naar nieuwe oplossingen om de achterliggende planningssystemen, narrowcasting, nieuwsbrieven en marketing tools tot één centraal punt te brengen en met elkaar te koppelen. In plaats van informatie op soms drie of vier verschillende plekken in te voeren, gebeurt dat nog maar op één centrale plek. Bovendien worden met tags en genres allerlei evenementen aan elkaar gelinkt, voor de optimale bezoekersbeleving. Dat levert veel tijdswinst op die de marketeers bijvoorbeeld weer kunnen steken in het promoten van shows, festivals of clubavonden.

De samenwerking tussen de partijen is nog niet ten einde. Samen wordt er momenteel gebouwd aan de nieuwe website voor Slachthuis die in de loop van het najaar wordt gelanceerd.

De nieuwe website van Patronaat wordt mede mogelijk gemaakt door: Endeavour, SLEM en Hellingproof. Patronaat bedankt internetbedrijf Kingsquare voor hun jarenlange trouwe steun en support.