Patronaat lanceert ’40 Jaar Patronaat: Pop, Posters & Pils’ Podcast mini-serie
Dit doet hij samen met (oud)medewerkers van het poppodium, muziekprofessionals en historici aan de hand van onder andere oude posters, memorabele programmering en rondvliegend bier. De mini-serie schetst zo een kleurrijk beeld van veertig jaar veranderende popcultuur in en rondom Haarlem. ’40 Jaar Patronaat: Pop, Posters & Pils’ komt uit op vrijdag 28 juni om 12:00.
Ter ere van het veertigjarig bestaan van Patronaat organiseert het poppodium het hele jaar door feestelijke activiteiten en evenementen. Zo vond er in februari een grote Open Dag plaats, en kunnen nieuwsgierigen tijdens de zomermaanden in de Janskerk terecht voor de ’84-24: 40 Jaar Patronaat’ expositie in samenwerking met het Noord-Hollands Archief. Een week voor de opening van deze expositie, lanceert Patronaat in de podcast mini-serie ’40 Jaar Patronaat: Pop, Posters & Pils’.
Pop, Posters & Pils
Aan de hand programma, marketing en hospitality verkent Geert de talloze veranderingen van de afgelopen veertig jaar. Zo bespreekt Geert in de eerste aflevering samen met Patronaat-medewerkers oude posters van het vroegere Patronaat beeldmerk (schaars geklede nonnen), en waarom die vandaag de dag niet meer passen bij het poppodium of de tijdsgeest. In de tweede aflevering verkent Geert de rol van het biertje tijdens een concert; moet je die nu opdrinken of de lucht in gooien? Samen met Lobke Borsboom, manager hospitality van Patronaat, en de tourmanager van Rowwen Heze duikelt hij het ontstaan van de bierdouche op en hoe Patronaat hier als podium mee omgaat.
De derde en laatste aflevering is volledig gewijd aan programma, en doen zowel artiesten als medewerkers een boekje open over hoe Patronaat de hedendaagse slogan ‘Voor Jou is Altijd Plek’ realiseert. Want hoe blijf je een poppodium voor iedereen, wanneer smaak en mening zover uit elkaar kunnen liggen? En hoe bewaak je als poppodium dat progressief en inclusief wil zijn, die waarden?
Een serie voor iedereen
Hoewel Patronaat het begin- en eindpunt is, mikt Geert Vlieger op een breed publiek. ‘Er zijn universele thema’s in verwerkt die de verhalen niet alleen interessant maken voor kenners van Patronaat, maar voor iedere concertbezoeker’, aldus Vlieger. De serie is te beluisteren op onder andere Spotify en Apple Podcasts.